10 let Metal Gear Solid V: Jak se „poslední Kojimův Metal Gear“ zapsal do historie

07.09.2025

Před deseti lety, 1. září 2015, vyšlo Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Hra, která rozdělila fanoušky, ale zároveň redefinovala otevřený svět a stealth mechaniky. Podívejme se, proč i dnes patří k nejdiskutovanějším titulům poslední dekády.

Poslední kapitola éry Kojimy

Metal Gear Solid V vyšel v době, kdy vztahy mezi Hideem Kojimou a společností Konami už byly napjaté. Šlo o jeho poslední projekt v sérii, který dokončil pod hlavičkou studia. Přesto dokázal vytvořit jeden z technicky nejpokročilejších stealth titulů, jenž se stal měřítkem pro celé odvětví.

Hra vyšla na PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One a PC, čímž překlenula dvě konzolové generace.

Otevřený svět a revoluční stealth

MGSV nabídl hráčům svobodu, jakou do té doby stealth hry neznaly. Místo lineárních misí se hráči pohybovali po rozsáhlých mapách v Afghánistánu a Africe, kde mohli volit vlastní přístup – od tichého infiltrování po dynamické útoky.

Mechaniky jako Fulton Recovery System, budování základny Mother Base nebo možnost přizpůsobovat výbavu přinesly hlubokou vrstvu strategie.

Sporný příběh

I přes chválu za hratelnost se MGSV nevyhnul kritice. Fanoušci poukazovali na nedokončenou strukturu příběhu a chybějící závěr, který naznačoval vnitřní rozpory mezi Kojimou a Konami. Dodnes se spekuluje, že část obsahu byla vyškrtnuta kvůli spěchu s vydáním.

Přesto momenty jako bitvy se Skull Unit, emotivní linka s Quiet nebo návrat ikonických postav zanechaly trvalou stopu.

Dopad na herní průmysl

  • Technická laťka: Fox Engine ukázal realistickou grafiku a plynulý pohyb postav, což nastavilo standard i pro jiné tituly.
  • Inspirace: Na MGSV navázala řada her – od Ghost Recon: Wildlands po moderní stealth-akční tituly.
  • Kult status: I přes kontroverze se hra prodala ve více než 6 milionech kopií a dodnes je často označována za „nejlepší hru bez dokončeného příběhu“.

Odkaz pro budoucnost

Deset let po vydání se fanoušci série stále ptají, zda někdy dostaneme plnohodnotný návrat do světa Metal Gear. Konami sice pracuje na remakech (Metal Gear Solid Δ: Snake Eater), ale otázka, zda někdy uvidíme novou originální kapitolu, zůstává otevřená.

MGSV tak zůstává symbolem – nejen brilantního stealth designu, ale i turbulentního konce jedné tvůrčí éry.

Závěr

Metal Gear Solid V není dokonalý, ale je výjimečný. Nabídl herní svobodu, která předběhla dobu, a příběh, který se stal předmětem nekonečných debat. Po deseti letech je jasné, že „poslední Kojimův Metal Gear“ bude ještě dlouho rezonovat mezi hráči i vývojáři.

EXP+ je herní magazín, který tě udrží v obraze o všem důležitém ze světa videoher. Rychlé novinky, chytré analýzy a přehledné průvodce – vše na jednom místě, srozumitelně a bez zbytečného balastu.

Mohlo by vás zajímat