Na letošním Gamescomu 2025 se Obsidian pochlubil rozšířeným pokračováním populárního survivalu Grounded. Druhý díl přináší nové prostředí, obří bosse, jízdní hmyz i změnu vývojového přístupu.
Co přinesl Gamescom 2025
Grounded 2 se na Gamescomu 2025 zařadil mezi nejvýraznější survival hry veletrhu. Vývojáři z Obsidian Entertainment a nově zapojeného Eidos Montréal představili ukázku z hratelné verze a potvrdili, že pokračování míří do mnohem většího a ambicióznějšího měřítka než původní hra.
Mezi hlavní novinky patří:
AXL – obří tarantule jako první „Park Boss“: monstrózní pavouk má být zhruba šestnáctkrát větší než postava hráče. Souboj proti AXL probíhá ve vícero fázích a využívá i nové jízdní mechaniky.
Nový biotop „Community Garden“ (Zahrada): skleník, dýňové pole i podzemní kompostové tunely rozšiřují hratelný prostor a slibují nové typy hrozeb i surovin.
Ladybug Mount – beruščí vozítko: vozidlo inspirované hmyzem, které hráči umožní rychlejší přesun po mapě a pravděpodobně i ofenzivní využití ve stylu mini-tanku.
Vývojáři zároveň potvrdili, že jízda na hmyzu – dlouholetý sen komunity – se stala klíčovou součástí designu. Svět Grounded 2 je navržen tak, aby hráči mohli využívat své „mounty“ nejen k pohybu, ale i k boji a průzkumu.
Platformy a datum vydání
Grounded 2 vstoupil do Early Accessu 29. července 2025 pro PC (Steam, Microsoft Store) a Xbox Series X|S, zároveň je součástí předplatného Xbox Game Pass a PC Game Pass.
Obsidian oznámil, že oproti původnímu dílu změní frekvenci aktualizací – namísto častých menších patchů chce přinášet větší obsahové updaty zhruba jednou za čtyři až pět měsíců. Tento přístup má umožnit testování komplexnějších prvků a lépe reagovat na zpětnou vazbu komunity.
Vývojářská filozofie a týmová vize
I přes zvětšení herního světa Obsidian potvrdil, že kooperace zůstane maximálně pro čtyři hráče. „Rozšíření počtu by narušilo to, čím Grounded vždy byl – komorní, přátelský survival zážitek,“ uvedl tým pro GamesRadar.
Studio také zdůraznilo, že původní Grounded z roku 2020 nezanikne. Servery zůstanou aktivní a vývojáři plánují drobnou údržbu, aby hráči mohli pokračovat ve svých starých světech.
Podle kreativního ředitele Adama Brenneckeho vzniklo pokračování právě díky fanouškům: „Grounded 2 existuje, protože hráči opravdu chtěli jezdit na hmyzu. Naší prioritou je přetavit tuto myšlenku v plnohodnotný zážitek.“
Co to znamená pro hráče
Nové prvky v Grounded 2 zásadně mění tempo a strukturu hry:
Větší důraz na mobilitu: Hmyz jako dopravní prostředek posouvá survival o krok dál, ale zároveň přináší riziko rozbití herní rovnováhy.
Boss fighty jako eventy: AXL a další plánovaní bossové představují významné momenty pro týmovou koordinaci.
Dlouhodobý vývoj: Early Access bude postupně doplňován, přičemž první velký „zimní update“ má přidat nové zóny, jízdní modely a další bosse.
Obsidian zároveň potvrdil, že komunita bude hrát klíčovou roli – hráči mohou hlasovat o obsahu a zasílat návrhy přímo z menu hry.
Možné výzvy
Grounded 2 sází na ambice, které mohou přinést i úskalí:
Optimalizace výkonu: jízda a větší mapa mohou být náročné i pro silnější PC.
Balanc mechanik: kombinace mountů, soubojů a stavění vyžaduje precizní vyvážení.
Tempo vývoje: delší intervaly mezi updaty mohou ztížit udržení zájmu komunity, pokud update nepřinese výrazné novinky.
Shrnutí
Grounded 2 působí jako přirozené, ale mnohem ambicióznější pokračování jedné z nejzajímavějších survival her posledních let. Kombinuje humor a nápaditost původního titulu s technickými i designovými inovacemi, které mohou posunout sérii do první ligy žánru.
Pokud Obsidian zvládne udržet technickou stabilitu a tempo obsahu, může se Grounded 2 stát novým měřítkem pro kooperativní survival hry.