Metroidvanie je specifický herní žánr, který spojuje prvky plošinovek, akčních adventur a RPG. Název vznikl spojením dvou ikonických sérií – Metroid (Nintendo, 1986) a Castlevania: Symphony of the Night (Konami, 1997). Od té doby se pojem ujal a dnes označuje hry se silným důrazem na průzkum, postupné odemykání schopností a návrat do již navštívených oblastí.
Historie a vývoj
- Metroid (1986) – přinesl nelineární design světa, důraz na průzkum a postupné získávání vybavení.
- Castlevania: Symphony of the Night (1997) – obohatil žánr o RPG prvky, jako je levelování, sbírání předmětů a propracovanější příběh.
- V novém tisíciletí metroidvanie ožila díky indie scéně, kde se stala oblíbeným formátem díky relativně nízkým nákladům na vývoj a vysokému důrazu na kreativitu.
Typické prvky metroidvanie
- Propojený svět – hráč neprochází oddělené levely, ale jeden komplexní prostor s mnoha tajnými cestami.
- Backtracking – návrat do již navštívených oblastí po získání nové schopnosti (např. dvojitý skok, hák, magický útok).
- Postupný růst postavy – nově odemčené schopnosti slouží nejen v boji, ale i k objevování.
- Atmosféra a objevování – hráč není veden za ruku, ale sám nachází cestu dál.
- Obtížnost – metroidvanie kladou důraz na soubojový systém a odměňují trpělivost i zvědavost.
Nejznámější metroidvanie
- Hollow Knight (2017) – temná atmosféra, precizní souboje a ručně kreslená stylizace.
- Ori and the Blind Forest / Ori and the Will of the Wisps (2015/2020) – emotivní příběh a fluidní platforming.
- Axiom Verge (2015) – indie pocta původnímu Metroidu.
- Bloodstained: Ritual of the Night (2019) – duchovní nástupce Castlevanie od jejího tvůrce Koji Igarashiho.
- Metroid Dread (2021) – návrat klasické značky v moderním zpracování.
Proč jsou metroidvanie populární
- Pocit objevování – hráč má radost z každého nově odemčeného tajemství.
- Silný design úrovní – propojený svět působí živě a dává smysl.
- Kombinace žánrů – mix akce, logických prvků, RPG a platformingu.
- Indie renesance – dostupnost vývojářských nástrojů přinesla příval originálních metroidvanií.
- Znovuhratelnost – díky tajným cestám, volbě pořadí a obtížným bossům se k nim hráči rádi vracejí.
Budoucí výhledy
Metroidvanie dnes patří mezi nejstabilnější žánry. Díky titulům jako Hollow Knight: Silksong nebo novým interpretacím klasických značek se zdá, že jejich popularita jen tak neklesne. Velkou roli hraje i indie scéna, která neustále přináší svěží nápady a inovace.
Závěr
Metroidvanie představují spojení průzkumu, dobrodružství a objevování. Jejich kouzlo spočívá v postupném růstu postavy a pocitu, že každý krok otevírá nové možnosti. Proto i po více než 35 letech od prvního Metroidu zůstávají jedním z nejoblíbenějších žánrů na herní scéně.